Pitný režim

24. července 2011 v 17:37 | Bloody-obsession |  Rady a tipy
Bez potravy lidé přežívají týdny, ale bez vody jen několik dní většinou 2 - 3 dny.Nejdelší doba přežití bez vody je údajně 17 dnů.
Voda je v každé tělesné buňce, ale její obsah v různých tkáních je rozdílný. Celkové množství tělesné vody závisí na věku a skladbě těla. U většiny dospělých osob tvořívoda asi 60 % tělesné hmotnosti a 70 % aktivní tělesné hmoty.Svalnatější jedinci mají proto vyšší podíl vody, protože svaly obsahují téměř třikrát tolik vody než tuková tkáň. S postupujícím věkem podíl vody klesá, zatímco po narození tvoří 75%, ve stáří už jen 50 %. U dospělého člověka se denně vymění 6 % tělesné vody, u kojence dokonce 15 %.
POTŘEBA TEKUTIN (V ML) NA 1 KG TĚLESNÉ HMOTNOSTI
kojenci110
děti do 10 let40
dospělí při 22°C22
dospělí při 37°C38

NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Většina nealkoholických nápojů nemá prakticky žádnou nutriční hodnotu. Pokud nejsou slazeny umělým sladidlem, jsou spíšebohatým zdrojem cukru.

OVOCNÉ NÁPOJE, MINERÁLNÍ VODY, SODOVÉ VODY

- někdy obsahují malé množství vitaminu C, některé uměle ochucené nápoje obsahují přidaný vitamin C. Část nealkoholických nápojů jesycena kysličníkem uhličitým- např. sodová voda a minerální vody, které obsahují navíc i minerální soli. Připisují se jim různé léčivé vlastnosti. Jejich výhodou je, že majínízkou energetickou hodnotu.

COLA

- v současné době oblíbená, mimo značného množství cukru (10,5 g/100g) obsahuje i malou dávku kofeinu. Z nutričního hlediska je třeba varovat před vysokým obsahem cukru, který může citelně ovlivnit denní kalorickou bilanci. (Např. kalorická hodnota 200 ml lahvičky Coly je asi 80 kcal a obsah cukru je 20 g, jinak není žádným nutričním přínosem). Sladké nápoje vytlačují zejména u dětí a mladistvých cennější složky stravy (ovoce a zeleninu) a zanedbatelné nejsou ani finanční nárokyna spotřebitele.

KÁVA

- obsahuje mnoho látek chuťových, ale i malé množstvídraslíkuanikotinové kyseliny.
- většina spotřebitelů oceňuje kávu pro její obsahkofeinu,který má povzbudivý účinek.
Obsah kofeinu (mg) v 225 g porci nápoje v různě připravované kávě a některých jiných nápojích
překapávaná káva155
instantní káva66
čaj50
kolové nápoje24 - 40
kakao6
bezkofeinová káva3
- káva krátkodobě ovlivňuje krevní tlak a připravovaná jako "turek" může u některých osob krátkodobě zvýšit i cholesterolémii.
- epidemiologické důkazy pro vztah konzumace kávy a rizika vzniku ischemické choroby srdeční a rakoviny jsou však chabé a rozporné.
- pro milovníky kávy, kteří se chtějí vyhnout skutečným i domnělým nepříznivým účinkům kofeinu, nabízí trh kávu bez kofeinu.

ČAJ

- čaj se dostal do Evropy z Číny v polovině 18. století a postupně se stal oblíbeným nápojem zejména v Anglii. Nahradil čaj dovážený z Cejlonu a Indie.
- u nás se vyrábějí čaje z nejrůznějších listů a plodů. Mnohdy se jim připisují léčivé účinky i včetně těch velmi nereálných.
- je zdrojem některýchstopových prvků- manganu a fluoru, obsahuje i malé množství riboflavinu a niacinu.
- silný čaj ve větším množství narušuje vstřebávání železa.-Větší šálek (150 ml) čaje, připravený z 5g čaje obsahuje: 50 - 80 mg kofeinu, 0,2 - 0,5 mg fluoru, 1 mg manganu, 0,02 vitaminu B2 a 0,2 mg nikotinové kyseliny.
- pití čaje není spojováno se zvýšeným rizikem žádného chronického onemocnění.

KAKAO

- kakaový prášek je sicebohatý zdroj kalorií, bílkovin i tuků, některých minerálních látek a vitaminů,ale vzhledem k malému množství, jehož se používá pro přípravu nápojů, je jeho přínos zanedbatelný.
- nutriční hodnota kakaového nápoje je dána spíše mlékem, z něhož se nápoj připravuje.

PITNÝ REŽIM

V posledních letech nejen odborníkům, ale i laické veřejnosti dělá starost výživa, co je zdravé, čemu se vyhýbat atd. Mnohem méně péče však věnujeme otázkámdostatečného příjmu tekutin.
Stále se setkáváme s dodržováním různých "pověr" ohledně pití, které se týkají zejména zákazu pití v průběhu jídla a mezi jednotlivými jídly. Následkem toho matky dovolují dětem, aby se napily teprve až snědí jídlo apod..
Děti jsou zvlášt zranitelnou skupinou,pokud jde o nedostatek tekutin a čím jsou mladší, tím jsou zranitelnější. Proto je důležité dávat dětem tolik pití, kolik si vyžadují a přitom pochopitelně volit vhodné druhy nápojů:vodu, horskou či dobrou vodu, případněneslazený čaj tmavý i ovocný, přírodní ovocné šťávy. Slazené limonády a kolové nápoje omezujeme až vylučujeme.
V mnoha školách je zajištěna možnost, aby děti mohly včas doplnit své ztráty tekutin. Pokud tomu tak není, je dobré dávat dětem do školy některé z výše uvedených vhodných nápojů, nebo alespoň ovoce s vysokým obsahem vody.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama