PILATES- Základní informace

19. července 2011 v 11:27 | Bloody-obsession |  Cvičení
Cvičební systém Pilates vede k posílení a protažení svalů svalů celého těla a snaží se přitom využít vyvážené spolupráce těla a mysli. Zakladatel metody Joseph Pilates (1880 - 1967) se narodil v Německu blízko Dusseldorfu. V dětství trpěl astmatem, křivicí a revmatickou horečkou. Byl však rozhodnut překonat tyto potíže a to ho vedlo ke studiu východních i západních forem cvičení včetně jógy, Zenu, životosprávy dle starých Řeků i Římanů. Snažil se sestavit cvičení v němž dochází k vědomé souhře těla a mysli, uvědomil si také velký význam zapojení správného dýchání. Od mládí vytrvale posiloval svoji tělesnou kondici a postupně vypracoval Pilates - cvičební systém, který ho proměnil ve všestranného sportovce.
Už ve čtyřicátých letech si cvičení Pilates získalo popularitu u profesionálních tanečníků a herců v New Yorku jako užitečné kompenzační cvičení. Dnes se zajímá o Pilates stále větší množství lidí, kteří jsou unaveni z atmosféry konvenčních fitcenter či cvičebních studií zaměřených aerobik. K příznivcům Pilates se přidávají taky fyzioterapeuti a rehabilitační pracovníci a toto cvičení se rozšiřuje i v oblasti fitness po celém světě.
Slovo Pilates můžeme vnímat taky jako zkratku zkratku slov Proximal Integrating Latent Agile Toning Exercise System (Systém cvičení zaměřený na hluboké centrální svalové skupiny).
Základním principem Pilatovy metody je soustředěné provádění cviků za současného uvědomění si, jak daný cvik vlastně působí. Každý sval je zapojen za pomoci dechové kontroly. Všechny pohyby v Pilates vycházejí ze svalů centra - jádra těla tzv. "power house". Tím jsou myšleny svaly břicha, beder a hýždí. Pilatova metoda nepoužívá opakování až do únavy svalů, ale snaží se pozvolna dosahovat rovnováhu všech svalových skupin. Základem Pilates je cvičení na podložce, využívají se však i pomůcky a nejrůznější přístroje.
Metoda Pilates je vhodná pro každý věk, od dětí až po seniory, pro lidi v kondici dobré i horší. Cvičí se proto v několika různých stupních obtížnosti.
Základy Pilates:

  1. Dýchání. Soulad dechu a pohybu zlepšuje krevní oběh a odstraňuje nadbytečné svalové napětí.
  2. Důkladnost provedení. Kvalita je důležitější než kvantita.
  3. Zacentrování. Započetí a řízení pohybu vychází ze středu těla (Powerhouse).
  4. Plynulý pohyb. Spolu s hlubokým dechem redukuje působení stresu a snižuje riziko zranění.
  5. Řízení pohybu. Plná kontrola nad prováděným pohybem je nezbytná.
  6. Soustředění. Uvědomujte si práci svého těla v každé fázi pohybu. Tělo a mysl úzce spolupracují.
Fámy o Pilates:
Je to jóga. V józe jsou přestávky mezi jednotlivými pozicemi, zato Pilates je dynamické cvičení. Józe se podobá spolupráce těla a mysli.
Je to jen cvičení na podložce.Pilates zahrnuje přes 500 cviků v mnoha variantách. Používá také přístroje s pružným odporem k posilování svalů, pro zlepšení pohyblivosti a držení těla.
Je to jen protahovací cvičení.Pilates tělo protahuje a k tomu zlepšuje držení těla, posiluje potřebné partie, zlepšuje také psychickou kondici.
Jsem neohrabaná. Nemůžu cvičit Pilates. Naopak!! To je o důvod víc, proč cvičit Pilates.
Pilates se naučím za 2 hodiny.Podobně jako u většiny typů cvičení, teprve praxí se dostavuje dokonalost. Nečekejte, že získáte rutinu po první hodině.

Srovnání Pilates a jógy

Člověku obeznámenému s principy jógy, jistě neunikne, že proti józe nepřináší Pilates nic nového. MetodaPilates se dá přirovnat k přípravným jógovým cvikům, které rovněž stojí na dynamickém provedení. Práce s dechem se v józe provádí jistě mnohem důkladněji než v technikách Pilates. Navíc, oblast uvědomnění si jednoty těla a duše, je v Pilates pojata jen jako jednoduchá myšlenka, zatímco v józe se za ní skrývá filosofie rozsáhlejší než samotný systém fyzického cvičení.
V Pilates se sloučily prvky klasického rehabilitačního cvičení a východních cvičebních systémů (jóga, tai-chi,chi-kung). Pilates sice nepřináší výraznější nové prvky, ale pozitivem této metody je zejména zpřístupnění cvičení lidem, které systémy z nichž čerpá, samy o sobě nezaujaly. Metoda Pilates se orientuje na západního člověka, ale uznává i soulad těla a mysli, současnou medicínou stále téměř ignorovaný. CvičeníPilates tak může být přijatelné i pro ty, jimž východní disciplíny nevyhovují, třeba proto, že jim stačí myšlenka harmonie jako taková a necítí potřebu pronikat do její hloubky systematicky. Je ostatně na každém z nás, jakým způsobem chceme rozvíjet jednotlivé složky naší osobnosti.

Cíle cvičební techniky Pilates


Pilates zpevňuje svalstvo zádové, břišní a hýžďové, rozvíjí sílu, ohebnost, rovnováhu, koordinaci a dýchání. Zlepšuje celkové držení těla a pohybové stereotypy. Cvičení obnovuje celkovou vitalitu, člověk se má cítit osvěžený, tělo se stává silné a ohebné. Vede člověka k jednotě těla a mysli.
U nás v ČR je možno získat licenci pro cvičení Pilatovou metody.
zdroj: http://www.cvicime.cz/cviceni-praha-2005/cviky/pilates/cviky.html , zde najdete základní cviky

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama